Cara Semak Laporan Rekod CCRIS Secara Dalam Talian

Secara umumnya, laporan CCRIS adalah laporan ringkas yang menunjukkan prestasi pembayaran hutang seseorang individu kepada mana-mana institusi perbankan.

Sekiranya anda ada salah satu yang dinyatakan ini, anda sudah pun mempunyai rekod CCRIS.

  1. Pinjaman peribadi
  2. Kad Kredit
  3. Pinjaman pembiayaan kenderaan
  4. Pinjaman pembiayaan perumahan
  5. Pinjaman PTPTN
  6. Pinjaman ASB
  7. Pinjaman perniagaan

Menerusi laporan ini, terkandung rekod pembayaran hutang seseorang untuk tempoh 12 bulan terkini pada semua institusi perbankan terlibat.

Bacaan untuk Rekod CCRIS adalah seperti berikut:

  1. 0 – Tiada sebarang kelewatan membayar pada bulan tersebut
  2. 1 – Tunggakan 1 bulan (walaupun 1 hari) dalam membayar pada bulan tersebut.
  3. 2 – Tunggakan 2 bulan.
  4. Dan seterusnya

Daripada rekod ini lah, dapat diketahui samada seseorang itu pembayar hutang yang bagus atau tidak. Rekod CCRIS adalah antara elemen paling penting yang diambil kira pihak perbankan sebelum memberikan pinjaman kepada seseorang individu.

Justeru, adalah penting rekod pembayaran CCRIS dijaga dan dipantau selalu. Takut ada rekod buruk yang anda tak tahu. Leceh bila sampai masa nak beli rumah dan dah letak deposit, baru tahu pinjaman sangkut sebab ada masalah CCRIS.

Cara Untuk Dapatkan Rekod CCRIS ini?

Terdapat hanya beberapa cara sahaja untuk dapatkan laporan Rekod CCRIS, iaitu:

  1. Kiosk di Bank Negara dan cawangannya.
  2. Memohon menerusi laman web Credit Bureau Malaysia (CBM)
  3. Semak secara dalam talian menerusi eCCRIS

Cara (3) adalah yang terbaru, paling mudah dan praktikal yang akan dibincangkan selepas ini.

Semakan Rekod CCRIS secara dalam talian menerusi eCCRIS

Sistem eCCRIS baru sahaja dilancarkan oleh Bank Negara Malaysia (BNM) akhir December lepas. Menerusi aplikasi ini, pengguna boleh mendapatkan laporan CCRIS mereka secara dalam talian.

  1. Daftarkan butiran diri di Kiosk CCRIS Bank Negara Malaysia (BNM)

Bila-bila kau ada masa lapang, kau pergilah bersiar-siar ke kiosk CCRIS kat BNM. BNM tu apa? Bank Negara Malaysia-lah. Datang hari bekerja daripada pukul 9.00 pagi sampai 5.00 petang. Ni alamatnya,

BNMLINK
Jabatan LINK & Pejabat Wilayah
Tingkat Bawah, Blok D
Bank Negara Malaysia
Jalan Datoa�� Onn
50480 Kuala Lumpur

2. Buat pilihan eCCRIS pada menu

3. Klik ‘Daftar Pengguna’.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.